Just nu är det ovanligt många av våra automater som inte går att använda.

Information om problem med automater

Det är just nu ovanligt många av våra kontantautomater som inte går att använda. Problemen beror på inkörningsutmaningar i samband med att Bankomat själva har börjat sköta kontanttransporterna till automaterna.

På den här sidan har vi samlat information om de pågående problemen och vad vi gör för att lösa dem.

  • Om du vill veta om automater i din närhet fungerar kan du använda vår kartfunktion.
  • Nedan kan du läsa svar på vanliga frågor.

Vi förstår att många människor är frustrerade över att de inte kan ta ut eller sätta in kontanter. Vi gör nu allt vi kan för att lösa problemen så fort som möjligt.

Svar på vanliga frågor

  • Hur många automater är det som inte fungerar?

Hur många och vilka automater som inte går att använda förändras löpande. Den senaste tiden har det som mest varit en av fem automater som inte har fungerat. I ett normalläge brukar det vara en av 50 automater som är ur funktion. Tyvärr kan situationen komma att förvärras ytterligare innan det blir bättre.

Vi vill be om ursäkt för allt det besvär som nu drabbar väldigt många människor runt om i landet. Många människor är beroende av att kunna ta ut kontanter och vi ser det som fullkomligt oacceptabelt att så många nu drabbas.

  • Vad är förklaringen till problemen?

Bakgrunden är att Bankomat sedan årsskiftet själva har börjat sköta kontanttransporterna till och från våra automater. Tidigare har vi upphandlat den tjänsten.

Att själva börja sköta kontanttransporterna är en stor och komplex uppgift som oundvikligen innebär vissa initiala utmaningar. Men tyvärr har problemen blivit ännu större än vad vi hade förutsett och därmed också kunnat förebygga. Det har lett till att många automater nu är ur funktion.

  • Vad är det för sorts problem?

Orsakerna till att automaterna inte går att använda varierar, men grundproblemet är att det system vi använder för att räkna pengar inte fungerar som det ska, med konsekvensen att uppräkningen tar betydligt längre tid än vad den ska göra. Som en följd av det har det blivit förseningar i att få tillgång till lokaler där automater står, transportera kontanter till automater och laga tekniska fel med automater.

  • Gäller problemen både uttag och insättning av kontanter?

De automater som vi inte har kunnat ladda eller laga är helt ur funktion. I dessa automater kan du vare sig ta ut eller sätta in kontanter. Det går inte heller att ta ut utländsk valuta. Och det är heller inte möjligt att göra kontoutdrag, överföra pengar mellan konton eller ändra PIN-kod.

  • Vems fel är det att det har blivit så här?

Kontanthanteringen är samhällsviktig och Bankomat har ett stort ansvar både gentemot de som använder våra automater och hela samhället. Att automaterna ska fungera är vårt ansvar och när de inte gör det är det vårt fel. Det vi nu ser är därför ett stort misslyckande.

  • Vad gör Bankomat för att komma till rätta med problemen?

Det vi nu fokuserar på är att lösa problemen med uppräkningssystemet samtidigt som vi tillsätter mer personella resurser till värdehanteringen.

Vi prioriterar att få igång dels de automater som har varit avstängda under längst tid, dels de automater som är geografiskt viktiga för att det är långt till andra automater.

  • När kommer automaterna att fungera igen?

Tyvärr kan vi inte ge någon prognos för när allt kommer att fungera som det ska, men vi kan utlova att vi gör allt som står i vår makt för att komma tillbaka till ett normalläge så snabbt som möjligt.

  • Varför har Bankomat valt att själva sköta kontanttransporterna till automaterna?

Bakgrunden till att Bankomat har byggt upp egen värdehantering är att kontanthanteringen i samhället, som en följd av den minskade efterfrågan på kontanter, har blivit allt mer sårbar.

Genom att ha egen värdehantering vill vi långsiktigt säkra leveransen av kontanter till våra automater. På så sätt kan vi bidra till att kontanthanteringen i Sverige fungerar även i framtiden.

För oss är det viktigt att kontanthanteringen fungerar. Det finns ett stort samhällsbehov av kontanter, inte minst för människor i digitalt utanförskap och för samhällets krisberedskap.

  • Hur kan jag få information om vilka automater som fungerar?

Vi rekommenderar dig att titta på kartfunktionen på vår hemsida, som visar status på varje automat. Informationen uppdateras löpande för att underlätta för den som behöver hitta en fungerande automat.

  • Hur felanmäler jag en automat?

Vi har bevakning på alla våra automater och vet när de behöver fyllas på.

Du kan kontakta vår kundservice genom att ringa 010-588 90 90, mejla [email protected] eller skicka ett meddelande i chattfunktionen på vår hemsida.

  • Hur kan jag komma i kontakt med er om jag har frågor eller synpunkter?

Om du har frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice som du når genom att ringa 010-588 90 90, mejla [email protected] eller skicka ett meddelande i chattfunktionen på vår hemsida.

Vår kundservice kan dock inte svara på hur lång tid det kommer ta att åtgärda problemen, vare sig på en generell nivå eller när det gäller enskilda automater. Det finns stora osäkerheter som gör att det inte vore klokt av oss att ge prognoser som vi sedan kanske inte kan leva upp till.

  • Hur kan journalister komma i kontakt med Bankomat?

Journalister som har frågor kan kontakta Jenny Danielsson, pr- och kommunikationsansvarig, på 070-775 88 47 (vardagar 9–17) eller [email protected].