Vi söker en Security Officer till vår värdehantering

4 december 2023

Bankomat befinner sig i en spännande utvecklingsfas med att bygga upp ett helt nytt verksamhetsområde – värdehantering. Vi söker nu en Security Officer som först kan vara med under en uppbyggande fas, för att därefter arbeta i verksamheten under drift och säkerställa att Bankomat uppfyller alla säkerhetskrav som ställs på verksamheten.

Vill du arbeta med ett samhällsviktigt uppdrag i ett bolag som har ett av Sveriges mest kända varumärken? Har du erfarenhet av att ha arbetat med säkerhetsstyrning? Trivs du bra i en miljö under förändring, där du får ta eget ansvar i din roll? Vill du vara med på vår resa med att bygga upp ett nytt säkert verksamhetsområde? Då är du kanske vår nya medarbetare!

Som Security Officer för värdehanteringen på Bankomat har du en central roll i säkerhetsarbetet och tar fram riktlinjer och policys relaterade till säkerhet. Du är en ambassadör för företaget och ett föredöme för dina kollegor. Du skapar förutsättningar för att dina kollegor som kör värdetransporter ska känna trygghet och kunna utföra ett bra och säkert arbete. Du kommer rapportera till Säkerhetsansvarig värdehantering och vara stationerad på huvudkontoret i Stockholm, men regelbundna resor inom Sverige ingår i tjänsten. Även beredskapstjänstgöring kan förekomma vid behov.

Om rollen
Som Security Officer kommer du huvudsakligen ha nedan arbetsuppgifter. Dock ställer verksamhetens uppbyggande fas krav på flexibilitet och en prestigelös inställning där du inte är rädd för att även ”hugga tag” i andra arbetsuppgifter.

Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden:

  • Styrning och kravställande av systemleverantörer avseende:
    • tekniska system, passage, CCTV, lås och larm
    • SLA:er
  • Hanterar nyckeldatabasen, överordnat säkerhetssystem, fysiskt skydd, mm.
  • Säkerhetsrevisioner av:
    • arbetsmoment i värdevärksamheten, exempelvis uppräkningen och påfyllning av automater
    • fysiska platser, så som automatrum samt deras säkerhetstekniska funktioner
  • Ansvarig gentemot extern larmcentral
  • Ansvarig för samordning med extern larmcentral
  • Utformande av larminstruktioner
  • Del av undantagsgruppen som utreder ärenden
  • Delaktig i att hålla säkerhetsutbildningar internt

Vem är du?
Erfarenheter:
• Minst 5 års erfarenhet av säkerhetsarbete relaterat till tidigare angivna arbetsuppgifter
• Akademisk examen inom relevant område, alternativt har genomgått internutbildningar/ fristående utbildningar inom säkerhet och har certifieringar relevanta för branschen (kan exempelvis vara från SSF, BYA, Företagsuniversitetet eller motsvarande).
• Har säkerhetstekniska kunskaper inom (passage, lås, larm, CCTV, kamera, konfigurationer)

Meriterande erfarenheter:
• Arbetat inom branschen med kontanthantering
• Genomfört internutredningar
• Arbetat med säkerhetsskyddsarbete
• Arbetat med organisatoriskt SBA samt viss förståelse för tekniskt brandskydd

För att lyckas i rollen som Security officer värdehantering vill vi att du är en trygg och stabil person som agerar utifrån våra värderingar; respektfullt, engagerat och professionellt. Du är noggrann och strukturerad samt agerar lösningsfokuserat utifrån ett helhetstänk. I övrigt ser vi att du är kommunikativ och uttrycker dig väl på både svenska och engelska i tal och skrift.

Vad erbjuder vi dig?
I den här rollen får du vara med och skapa det nya Bankomat. Du får stor möjlighet att påverka och göra skillnad i ett bolag där professionalism, engagemang och respekt är grundläggande värderingar. Du får samverka med fantastiska kollegor, i ett öppet arbetsklimat där både personer och kompetenser kompletterar varandra väl. Du får möjligheten att vara del av ett varumärke som de flesta i Sverige känner till.

Som medarbetare hos Bankomat erbjuds du ett engagerat och modernt ledarskap med förståelse för livspusslet. Vi har givetvis friskvårdsbidrag och kollektivavtal med bland annat pensionsavtal och föräldralön. Du får också möjlighet till en förmånlig sjukvårdsförsäkring.

Ansökan och mer information
Sista ansökningsdagen är den 8 Januari 2024, men tjänsten kan tillsättas tidigare så ansök gärna så snart som möjligt genom att skicka CV och personligt brev till [email protected]. För mer information om bolaget och processen är du varmt välkommen att kontakta HR Business Partner Tina Edelbrink 0707750392, om du har frågor angående tjänsten, kontakta Säkerhetsansvarig Jimmie Buske 0761135349. I denna roll behöver du vara svensk medborgare samt uppfylla Länsstyrelsens kontroll av personal som arbetare på ett bevakningsföretag. Kontrollen prövar med avseende på laglydnad, medborgerlig pålitlighet samt lämplighet i övrigt.

Bankomat är Sveriges ledande aktör inom kontanthantering. Vi erbjuder människor möjlighet att ta ut och sätta in kontanter via våra välkända blå automater, som finns på fler än 500 orter i Sverige. För oss är det viktigt att de som vill använda kontanter har den möjligheten. Vi har en heltäckande infrastruktur av uttags- och insättningsautomater över hela landet. I 250 av våra automater erbjuder vi även de vanligaste valutorna euro, brittiska pund och amerikanska dollar.

Bankomat har inlett ett arbete för att kunna starta egen värdehantering. Syftet är att själva kunna transportera kontanter mellan företagets depåer och automater. Vi är i dagsläget ca 45 medarbetare som arbetar tillsammans i en platt organisation, men väntas bli ca 120 medarbetare, placerade på sex olika orter år 2025.