Vi söker en avdelningschef för vår Automat- och depåinfrastruktur

13 november 2023

Har du erfarenhet från fastighetsbranschen och vill arbeta med ett samhällsviktigt uppdrag i ett bolag som har ett av Sveriges mest kända varumärken? Har du gedigen erfarenhet av avtalshantering och trivs med att ha många kontaktytor? Här värdesätter vi samarbete, höga mål och prestigelöst beteende och söker dig som har ett riktigt bra ledarskap. Vill du tillsammans med oss vara med och forma vår nya organisation och arbeta med framtiden i fokus, då är detta tjänsten för dig!

Bankomat befinner sig i en spännande utvecklingsfas. Vi bygger upp ett helt nytt verksamhetsområde – värdehantering samt stärker upp vår organisation för att möta kommande utmaningar. Vi söker nu en erfaren chef, till vår avdelning som hanterar all logistik runt infrastruktur och drift som rör våra automater och våra nya depåer. En ytterst viktig och central funktion för att hantera vår kärnverksamhet.

Eftersom både etablering av automatplatser och kravställning samt förvaltning av fastigheter ingår i avdelningens ansvar, så är det en stor fördel att du har erfarenhet inom fastighetsområdet. I rollen som avdelningschef har du personalansvar för 13 medarbetare, fördelat inom 3 enheter; Lokalisering, Drift och Kontantoptimering. Du rapporterar direkt till VD och ingår i Bankomats ledningsgrupp.

Som en del av Bankomats företagsledning är du en ambassadör för företaget och ett föredöme för dina medarbetare. Du skapar goda förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna tillgodose sin kompetens, vara produktiva och kunna utveckla både sig själv och företaget.

Ansvarsområden/Arbetsuppgifter

Som Avdelningschef för Automat- och depåinfrastruktur har du helhetsansvar för verksamhetsområdet som rör etablering, drift och kontantoptimering. Ditt ansvar handlar om att leda och fördela arbetet inom avdelningen. Arbetet sker i nära samarbete med leveransansvariga på respektive enhet inom avdelningen. Det är en bred roll som innehåller både strategiska, taktiska och operativa moment. Förutom personalansvar, har du ansvar för budget, leverantörer, hyresavtal och processer. Här får du stor möjlighet att vara med och forma förutsättningarna för vår nya organisation, vara delaktig i såväl löpande utveckling som speciella satsningar. Du håller relationer med och följer upp en bredd av motparter, allt ifrån bygg, drift, support och IT till kontanter,

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Strategiskt och taktiskt etableringsarbete
  • Förhandla avtal med nya och etablerade leverantörer
  • Kvalitetssäkring och uppföljning av upphandlade tjänster
  • Hantering hyresavtal
  • Automat- och driftsfrågor, säkerställa att inköp, support- och tekniktjänster fungerar
  • Regelbunden kontakt med Riksbanken avseende försörjning av kontanter till depåer.
  • Leda arbetet inom avdelningen mot uppsatta mål
  • Utveckla och följa upp medarbetares mål, prestation, attityd och bidra till kompetensutveckling
  • Säkerställa en god arbetsmiljö utifrån gällande regelverk
  • Ta fram verksamhetsplan och budget för området och följa upp löpande kostnader

Vem är du?

Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning och/eller har en relevant gedigen erfarenhet inom fastighetsområdet. Gärna med kompetens av att hantera kommersiella fastigheter vad gäller t.ex. etableringsarbete och fastighetsförvaltning. Då avdelningen hanterar en stor mängd hyresavtal är det en fördel om du har erfarenhet av att hantera hyresavtal och är en skicklig förhandlare. Har du haft liknande arbetsuppgifter inom bank så är det meriterande.

Som ledare på Bankomat är en av de viktigaste pusselbitarna att skapa förutsättning för dina medarbetare. För att lyckas med det bör du vara en trygg och stabil ledare med dokumenterat goda ledaregenskaper. Du är tydlig med förväntningar, visar tillit, är inkluderande, prestigelös och delegerar ansvar. Du har agerat i ledande position och har erfarenhet från strategiskt ledningsgruppsarbete.

För att nå framgång i rollen behöver du vara en teamplayer som sätter ”laget före jaget”. För dig är det självklart att skapa förtroende i dina möten och samarbeten genom att agera respektfullt och professionellt, att vara en skicklig relationsskapare som trivs med att ha många kontaktytor. Ditt driv och positiva inställning tillsammans med ditt intresse för ett gott ledarskap skapar goda förutsättningar för att resultat uppnås via dina medarbetare. Du är noggrann, har en förståelse för detaljer och komplexa samband samt agerar lösningsfokuserat utifrån ett helikopterperspektiv. I övrigt ser vi att du uttrycker dig väl i svenska i tal och skrift.

Vad erbjuder vi dig?

I den här rollen får du vara med och skapa det nya Bankomat. Du får stor möjlighet att påverka och göra skillnad i ett bolag där laganda, prestigelöshet och framåtanda genomsyrar företagskulturen. Du får möjligheten att vara del av ett varumärke som de flesta i Sverige känner till.

Bankomat AB erbjuder en arbetsplats där professionalism, engagemang och respekt är grundläggande värderingar. Du får samverka med fantastiska medarbetare, ett öppet arbetsklimat där både personer och kompetenser kompletterar varandra väl.

Ansökan och mer information

I den här rekryteringen samarbetar Bankomat AB med Compass. Du söker tjänsten via länken nedan och vi hanterar ansökningarna löpande, så ansök gärna så snart som möjligt. För mer information om bolaget och tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Compass ansvariga konsult Susanne Bryhn 070-531 34 25. Ansök här.

Bankomat är Sveriges ledande aktör inom kontanthantering. Vi erbjuder människor möjlighet att ta ut och sätta in kontanter via våra välkända blå automater, som finns på fler än 600 orter i Sverige. För oss är det viktigt att de som vill använda kontanter har den möjligheten. Vi har en heltäckande infrastruktur av uttags- och insättningsautomater över hela landet. I 250 av våra automater erbjuder vi även de vanligaste valutorna euro, brittiska pund och amerikanska dollar.

Bankomat har även inlett ett förberedande arbete för att kunna starta egen värdehantering. Syftet är att själva kunna transportera kontanter mellan företagets depåer och automater i egen regi.  

Kännetecknande för vår organisation är att vi arbetar med komplexa tjänsteleveranser och arbetar kontinuerligt med förändringsarbete och innovation. Vi är ca 50 medarbetare som arbetar tillsammans i en platt organisation. Vi kommer 2025 att ha etablerat 6 platskontor över Sverige och rekryterat in ytterligare 70 kollegor.