Information om problem med automater

Ovanligt många av Bankomats automater har de senaste månaderna varit avstängda. I stora delar av landet är automaterna åter i drift, men tyvärr kan det dröja till september innan automaterna i de västra och mellersta delarna av Sverige närmar sig ett normalläge. Problemen beror på inkörningsutmaningar i samband med att Bankomat själva har börjat sköta kontanttransporterna till automaterna.

På den här sidan har vi samlat information om problemen och vad vi gör för att lösa dem.

  • Om du vill veta om automater i din närhet fungerar kan du använda vår kartfunktion.
  • Nedan kan du läsa svar på vanliga frågor.

Vi förstår att många människor är frustrerade över att de inte har kunnat ta ut eller sätta in kontanter. Vi gör nu allt vi kan för att lösa de kvarvarande problemen.

Svar på vanliga frågor

  • Hur många automater är det som inte fungerar?

Hur många och vilka automater som inte går att använda förändras löpande. När det var som värst var det en av tre automater som inte fungerade. I ett normalläge brukar det vara en av 50 automater som är ur funktion. Den senaste tiden har vi sett en betydande förbättring men vi har en fortsatt oacceptabelt stor del av våra automater som inte går att använda.

Vi vill be om ursäkt för allt det besvär som de stängda automaterna orsakar. Många människor är beroende av att kunna ta ut kontanter och vi ser det som fullkomligt oacceptabelt att så många drabbas.

  • Vad är förklaringen till problemen?

Bakgrunden är att Bankomat sedan årsskiftet själva har börjat sköta kontanttransporterna till och från våra automater. Tidigare har vi upphandlat den tjänsten.

Att själva börja sköta kontanttransporterna är en stor och komplex uppgift som oundvikligen innebär vissa initiala utmaningar. Men tyvärr blev problemen ännu större än vad vi hade förutsett och därmed kunnat förebygga. Det har lett till att många automater har varit ur funktion.

  • Vad är det för sorts problem?

Orsakerna till att automaterna inte har gått att använda varierar, men grundproblemet är att det system vi använder för att räkna pengar inte har fungerat som det ska. Vi har varit tvungna att gå över till manuella reservrutiner. Det har i sin tur lett till förseningar i att transportera kontanter till automaterna och att laga tekniska fel med automaterna.

  • Gäller problemen både uttag och insättning av kontanter?

De automater som vi inte har kunnat ladda eller laga är helt ur funktion. I dessa automater kan du vare sig ta ut eller sätta in kontanter. Det går inte heller att ta ut utländsk valuta. Och det är heller inte möjligt att göra kontoutdrag, överföra pengar mellan konton eller ändra PIN-kod.

  • Vems fel är det att det har blivit så här?

Kontanthanteringen är samhällsviktig och Bankomat har ett stort ansvar både gentemot de som använder våra automater och hela samhället. Att automaterna ska fungera är vårt ansvar och när de inte gör det är det vårt fel. Det vi nu ser är därför ett stort misslyckande.

  • Vad gör Bankomat för att komma till rätta med problemen?

Vårt fokus har varit att lösa problemen med uppräkningssystemet samtidigt som vi har tillsatt mer personella resurser till värdehanteringen. Vi har prioriterat att få igång dels de automater som har varit avstängda under längst tid, dels de automater som är geografiskt viktiga för att det är långt till andra automater.

I stora delar av landet är automaterna nu åter i drift, men tyvärr kan det dröja till september innan automaterna i de västra och mellersta delarna av Sverige närmar sig ett normalläge. Vårt fokus nu är därför att få igång automaterna i dessa områden.

  • När kommer automaterna att fungera igen?

Vi gör allt vi kan för att lösa problemen. I stora delar av landet är nu också automaterna åter i drift, men tyvärr kan det dröja till september innan automaterna i de västra och mellersta delarna av Sverige närmar sig ett normalläge.

  • Innebär de avstängda automaterna att bankerna inte lever upp till kraven i kontantlagen?

I kontantlagen finns ett krav på att sex stora banker ska se till att 99,7 procent av Sveriges befolkning inte ska ha längre än 25 kilometer från sin bostad till en plats där de kan ta ut kontanter. Bankomat hjälper bankerna att uppfylla lagkravet.

Enligt lagen ska vi två gånger om året rapportera in samtliga våra automater till Post- och telestyrelsen (PTS), som är tillsynsmyndighet.

Bankomats bedömning är att våra automater är godkända som kontantuttagsplatser.

Det här är dock endast en bedömning från oss på Bankomat. För ytterligare frågor hänvisar vi till PTS.

  • Vilken kontakt har Bankomat med PTS och andra myndigheter kring de pågående problemen?

För oss är det viktigt att relevanta myndigheter är informerade om problemen och vad vi gör för att åtgärda dem. Därför har vi sedan en tid tillbaka extra tät kontakt med flera myndigheter.

Vi har också kommit överens med Post- och telestyrelsen (PTS) om att vi tillfälligt två gånger i veckan ska rapportera in vilka automater som inte är i drift vid var tillfälle.

  • Varför har Bankomat valt att själva sköta kontanttransporterna till automaterna?

Bakgrunden till att Bankomat har byggt upp egen värdehantering är att kontanthanteringen i samhället, som en följd av den minskade efterfrågan på kontanter, har blivit allt mer sårbar.

Genom att ha egen värdehantering vill vi långsiktigt säkra leveransen av kontanter till våra automater. På så sätt kan vi bidra till att kontanthanteringen i Sverige fungerar även i framtiden.

För oss är det viktigt att kontanthanteringen fungerar. Det finns ett stort samhällsbehov av kontanter, inte minst för människor i digitalt utanförskap och för samhällets krisberedskap.

  • Hur kan jag få information om vilka automater som fungerar?

Vi rekommenderar dig att titta på kartfunktionen på vår hemsida, som visar status på varje automat. Informationen uppdateras löpande för att underlätta för den som behöver hitta en fungerande automat.

Det finns även andra aktörer som erbjuder kontanter runt om i landet, exempelvis Kontanten.

  • Hur felanmäler jag en automat?

Vi har bevakning på alla våra automater och vet när de behöver fyllas på.

Du kan kontakta vår kundservice genom att ringa 010-588 90 90, mejla [email protected] eller skicka ett meddelande i chattfunktionen på vår hemsida.

  • Hur kan jag komma i kontakt med er om jag har frågor eller synpunkter?

Om du har frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice som du når genom att ringa 010-588 90 90, mejla [email protected] eller skicka ett meddelande i chattfunktionen på vår hemsida.

Vår kundservice kan dock inte svara på hur lång tid det kommer ta att åtgärda problem med enskilda automater. Det finns stora osäkerheter som gör att det inte vore klokt av oss att ge prognoser som vi sedan kanske inte kan leva upp till.

  • Hur kan journalister komma i kontakt med Bankomat?

Journalister som har frågor kan kontakta Jenny Danielsson, pr- och kommunikationsansvarig, på 070-775 88 47 (vardagar 9–17) eller [email protected].