Information om problem med automater
Det är just nu ovanligt många av våra kontantautomater som inte går att använda. Problemen beror på inkörningsutmaningar i samband med att Bankomat själva har börjat sköta kontanttransporterna till automaterna.

På den här sidan har vi samlat information om de pågående problemen och vad vi gör för att lösa dem.
- Om du vill veta om automater i din närhet fungerar kan du använda vår kartfunktion.
- Nedan kan du läsa svar på vanliga frågor.
Vi förstår att många människor är frustrerade över att de inte kan ta ut eller sätta in kontanter. Vi gör nu allt vi kan för att lösa problemen så fort som möjligt.
Svar på vanliga frågor
- Hur många automater är det som inte fungerar?
Hur många och vilka automater som inte går att använda förändras löpande eftersom vi är mitt i övertagandet. Den senaste tiden har det som mest varit 120 automater som inte har fungerat, motsvarande 10 procent av det totala antalet automater. I normalfall brukar det vara ungefär 20-25 av automaterna som inte fungerar.
- Vad är bakgrunden till problemen?
Bankomat har under lång tid upphandlat kontanttransporter. De senaste två åren har vi byggt upp värdehantering i egen regi. I januari genomfördes den första egna kontanttransporten och sedan dess har verksamheten skalats upp. Just nu sköter vi transporterna till och från ungefär 800 automater. Under andra halvåret 2025 ska vi ha tagit över transporterna till alla våra 1 200 automater i Sverige.
Att själva börja sköta kontanttransporterna till våra automater är en stor och komplex uppgift som oundvikligen innebär vissa initiala utmaningar med att fylla på och laga automaterna. Tyvärr har problemen blivit ännu större än vad vi hade kunnat förutse och därmed också förebygga.
- Vad är det för sorts problem?
Orsakerna till att automaterna inte går att använda varierar. Det kan handla om tekniska problem, svårigheter att få tillgång till lokalerna där automaterna står eller förseningar i kontanttransporterna.
- Gäller problemen både uttag och insättning av kontanter?
De automater som vi inte har kunnat ladda eller laga är helt ur funktion. I dessa automater kan du vare sig ta ut eller sätta in kontanter. Det går inte heller att ta ut utländsk valuta. Och det är heller inte möjligt att göra kontoutdrag, överföring mellan konton eller ändring av PIN-kod
Om du vill veta om automater i din närhet fungerar kan du använda vår kartfunktion.
- Vad gör ni för att åtgärda problemen?
Vi förstår att många människor är frustrerade över att de inte kan ta ut eller sätta in kontanter. Den nuvarande situationen är oacceptabel. Vi gör allt vi kan för att lösa problemen så fort som möjligt.
Eftersom det handlar om många olika slags problem så behöver vi också lösa dem på olika sätt. Vi har bland annat tekniska problem som vi behöver åtgärda. Vi behöver också få åtkomst till en del lokaler där det står automater. Och så behöver vi åtgärda förseningar i kontanttransporterna.
När vi nu åtgärdar problemen prioriterar vi dels de automater som har varit avstängda under längst tid, dels de automater som är geografiskt viktiga för att det är långt till andra automater.
- När kommer automaterna att fungera igen?
Vi kan tyvärr inte säga hur lång tid det kommer ta att åtgärda problemen, vare sig på en generell nivå eller när det gäller enskilda automater. Det finns stora osäkerheter som gör att det inte vore klokt av oss att ge prognoser som vi sedan kanske inte kan leva upp till.
Däremot finns en kartfunktion på vår hemsida där det går att se status på varje automat och den informationen uppdateras löpande. Kartfunktionen finns här.
- Varför har Bankomat valt att själva sköta kontanttransporterna till automaterna?
Bakgrunden till att Bankomat har byggt upp egen värdehantering är att kontanthanteringen i samhället, som en följd av den minskade efterfrågan på kontanter, har blivit allt mer sårbar.
Genom att ha egen värdehantering vill vi långsiktigt säkra leveransen av kontanter till våra automater. På så sätt kan vi bidra till att kontanthanteringen i Sverige fungerar även i framtiden.
För oss är det viktigt att kontanthanteringen fungerar. Det finns ett stort samhällsbehov av kontanter, inte minst för människor i digitalt utanförskap och för samhällets krisberedskap.
- Hur felanmäler jag en automat?
Vi har bevakning på alla våra automater och vet när de behöver fyllas på.
Du kan kontakta vår kundservice genom att ringa 010-588 90 90, mejla [email protected] eller skicka ett meddelande i chattfunktionen på vår hemsida.
- Hur kan jag komma i kontakt med er om jag har frågor eller synpunkter?
Om du har frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice som du når genom att ringa 010-588 90 90, mejla [email protected] eller skicka ett meddelande i chattfunktionen på vår hemsida.
Vår kundservice kan dock inte svara på hur lång tid det kommer ta att åtgärda problemen, vare sig på en generell nivå eller när det gäller enskilda automater. Det finns stora osäkerheter som gör att det inte vore klokt av oss att ge prognoser som vi sedan kanske inte kan leva upp till.
- Hur kan journalister komma i kontakt med Bankomat?
Journalister som har frågor kan kontakta Jenny Danielsson, pr- och kommunikationsansvarig, på 070-775 88 47 (vardagar 9–17) eller [email protected].