Information om tidigare problem

I dag fungerar de allra flesta av våra automater som de ska. De problem som gjorde att många automater var avstängda under perioden maj – september är nu åtgärdade.

Samtidigt har vi 1 200 automater runt om i landet och att enstaka automater ibland tillfälligt är ur funktion är tyvärr ofrånkomligt. Vi strävar alltid efter att åtgärda problem så snart som möjligt.

Svar på vanliga frågor

  • Hur fungerar Bankomats automater nu?

I dag fungerar de allra flesta av Bankomats automater som de ska.

Samtidigt har vi 1 200 automater runt om i landet och att enstaka automater ibland tillfälligt är ur funktion är tyvärr ofrånkomligt. Vi strävar alltid efter att åtgärda problem så snart som möjligt.

Vårt tips till dig som vill ta ut eller sätta in pengar är att kolla upp var närmaste tillgängliga automat finns.

  • Hur kan jag få information om närmaste tillgängliga automat?

Vi rekommenderar dig att titta på kartfunktionen på vår hemsida, som visar status på varje automat. Informationen uppdateras löpande för att underlätta för den som behöver ta ut eller sätta in pengar.

Information om tillgängliga automater kan du också få av vår kundservice som du når genom att ringa 010-588 90 90, mejla [email protected] eller skicka ett meddelande i chattfunktionen på vår hemsida.

  • Hur felanmäler jag en automat?

Vi har bevakning på alla våra automater och vet när de behöver fyllas på.

Du kan kontakta vår kundservice genom att ringa 010-588 90 90, mejla [email protected] eller skicka ett meddelande i chattfunktionen på vår hemsida.

  • Hur kan jag komma i kontakt med Bankomat om jag har frågor eller synpunkter?

Om du har frågor eller synpunkter är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice som du når genom att ringa 010-588 90 90, mejla [email protected] eller skicka ett meddelande i chattfunktionen på vår hemsida.

Vår kundservice kan dock inte svara på hur lång tid det kommer ta att åtgärda problem med enskilda automater.

  • Vad var orsaken till att många av Bankomats automater var avstängda under sommarmånaderna?

Bakgrunden till problemen är att Bankomat vid årsskiftet själva började sköta kontanttransporterna till och från våra automater. Tidigare hade vi upphandlat den tjänsten.

Att själva börja sköta kontanttransporterna är en stor och komplex uppgift som oundvikligen innebär vissa initiala utmaningar. Men tyvärr blev problemen ännu större än vad vi hade förutsett och därmed kunnat förebygga. Det ledde till att många automater under perioden maj – september var avstängda.

  • Varför har Bankomat valt att själva sköta kontanttransporterna till automaterna?

Bakgrunden till att Bankomat har byggt upp egen värdehantering är att kontanthanteringen i samhället, som en följd av den minskade efterfrågan på kontanter, har blivit allt mer sårbar.

Genom att ha egen värdehantering vill vi långsiktigt säkra leveransen av kontanter till våra automater. På så sätt kan vi bidra till att kontanthanteringen i Sverige fungerar även i framtiden.

För oss är det viktigt att kontanthanteringen fungerar. Det finns ett stort samhällsbehov av kontanter, inte minst för människor i digitalt utanförskap och för samhällets krisberedskap.