Pressmeddelande
Problem med flera av Bankomats kontantautomater
Det är just nu flera av Bankomats kontantautomater som inte går att använda. Problemen beror på inkörningsutmaningar i samband med att Bankomat själva har börjat sköta kontanttransporterna till företagets automater.
– Jag förstår att många människor är frustrerade över att de inte kan ta ut eller sätta in kontanter. Jag tycker själv att det här är en oacceptabel situation och jag beklagar de problem som situationen orsakar. Tyvärr är också vissa orter mer drabbade än andra. Vi gör nu allt vi kan för att lösa problemen så fort som möjligt, säger Nina Wenning, vd på Bankomat AB.
Bankomat har under lång tid upphandlat kontanttransporter. De senaste två åren har Bankomat byggt upp värdehantering i egen regi. I januari genomfördes den första egna kontanttransporten och sedan dess har verksamheten skalats upp. Just nu sköter Bankomat transporterna till och från ungefär 800 automater. Under andra halvåret 2025 ska Bankomat ha tagit över transporterna till alla företagets 1 200 automater i Sverige.
– Att själva börja sköta kontanttransporterna till våra automater är en stor och komplex uppgift som oundvikligen innebär vissa initiala utmaningar med att fylla på och laga automaterna. Tyvärr har problemen blivit större än vad vi hade kunnat förutse och därmed också förebygga. Nu i efterhand ser jag att det finns saker som vi kunde ha gjort bättre, säger Nina Wenning.
Hur många och vilka automater som inte går att använda förändras löpande eftersom vi är mitt i övertagandet. Den senaste veckan har det som mest varit 120 automater som inte har fungerat, motsvarande 10 procent av det totala antalet automater. I normalfallet kan det vara ungefär 20–25 av automaterna som av olika anledningar inte fungerar.
Orsakerna till att automaterna nu inte går att använda varierar. Det kan handla om tekniska problem, svårigheter att få tillgång till lokalerna där automaterna står eller förseningar i kontanttransporterna.
– Vi kan tyvärr inte säga exakt hur lång tid det kommer ta att åtgärda problemen, vare sig på en generell nivå eller när det gäller enskilda automater. Det finns stora osäkerheter som gör att det inte vore klokt av oss att ge prognoser som vi sedan kanske inte kan leva upp till. Däremot finns en kartfunktion på vår hemsida där det går att se status på varje automat och den informationen uppdateras löpande, säger Nina Wenning.
När Bankomat nu åtgärdar problemen prioriteras dels de automater som har varit avstängda under längst tid, dels automater som är geografiskt viktiga för att det är långt till andra automater.
– Bakgrunden till att Bankomat har byggt upp egen värdehantering är att kontanthanteringen i samhället, som en följd av den minskade efterfrågan på kontanter, har blivit allt mer sårbar. Genom att ha egen värdehantering vill vi långsiktigt säkra leveransen av kontanter till våra automater och på så sätt också bidra till att kontanthanteringen i Sverige fungerar även i framtiden, säger Nina Wenning.
För mer information, kontakta:
Jenny Danielsson, pr- och kommunikationsansvarig, 070-775 88 47, [email protected]
Status på automater
Se status på enskilda automater: https://www.bankomat.se/karta/
Bankomat AB erbjuder människor möjlighet att ta ut och sätta in kontanter via våra välkända blå kontantautomater, som finns på 600 orter i Sverige. I ungefär 250 av automaterna finns resevaluta. Bankomat står för trygghet, effektivitet och nytänkande.