Bankomat AB etablerar kontantcenter

Behovet av att sätta in kontanter via automater ökar och nu etablerar Bankomat AB ett 60-tal kontantcenter på större orter i Sverige. I ett kontantcenter kan man ta ut och sätta in sedlar och i vissa finns även tillgång till utländsk valuta. I och med kontantcenter erbjuder Bankomat AB samtliga sina tjänster i bra lägen, som inte behöver vara i direkt anslutning till bankkontor.

– Tillsammans med våra kunder ser vi ett förändrat behov av kontanthantering via automater och vill framförallt kunna erbjuda bättre tillgång till insättning än vad vi gör i dag, säger Johan Nilsson, chef Kund & Marknad, Bankomat AB.

Förra veckan öppnade Bankomat AB ett kontantcenter i Galleria Domino i Norrköping och nu sker etableringarna löpande under de närmaste två åren. Sökningen efter rätt platser pågår för fullt.

– Som alltid är säkerhet och tillgänglighet viktiga faktorer när vi planerar var våra automater ska finnas. Det är oerhört viktigt för oss att man känner sig trygg vid automaterna. Våra kontantcenter ska ligga i köpcentrum, på handelsplatser och i andra inomhusmiljöer där det är upplyst och många människor är i rörelse, fortsätter Johan Nilsson.

Ett typiskt kontantcenter kommer att innehålla två uttagsautomater och två insättningsautomater. När det gäller uttag har Bankomat AB avtal med de flesta svenska kortutgivare samt kortnätverk som Mastercard, Visa, American Express och Diners Club International. Insättningstjänsten kan i dagsläget användas av kunder till Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB och Swedbank med Sparbankerna. Från slutet av 2016 planerar även Handelsbanken att erbjuda sina kunder möjligheten att göra insättningar via Bankomat AB:s automater.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Nilsson
Chef Kund & Marknad, Bankomat AB