Bankomat börjar med bussresor till spanska solkusten

I maj börjar Bankomats nya satsning BlueTrip att rulla. Charterbussar kommer att köra ner soltörstande svenskar till medelhavet och Costa del Sol. Sedan tidigare erbjuder Bankomat uttag av resevaluta i cirka 300 kontantautomater och med BlueTrip breddar företaget verksamheten ytterligare.

– Det här är en helt unik satsning som vi har arbetat med under lång tid. Vi blir nu den första helhetsleverantören på marknaden som har både resor och resevaluta, säger Johan Nilsson, kund- och marknadschef på Bankomat AB.
Resan med BlueTrip, från Frihamnen i Stockholm till Costa del Sol, beräknas ta ungefär 30 timmar inklusive raster och stopp för uttag av euro vid Bankomats kontantautomat i Åstorp. Biljettbokningen öppnar efter påsk.

– Vi svenskar har alltid varit ett resande och soltörstande folk. Samtidigt är klimatfrågan högt på agendan och vi ser att allt fler människor vill undvika flygresor. Då är bussen ett perfekt alternativ, säger Johan Nilsson.

Inom kort kommer Bankomat även att kunna erbjuda resenärerna uttag av resevaluta inne i själva bussarna. Bankomat upphandlar nya miljövänliga bussar med möjlighet att bygga in uttagsautomater och därmed skapa en helt ny uttagsupplevelse för kunderna.

Johan Nilsson, kund- och marknadschef, 070-775 88 47, [email protected]
Roger Buck, reseledare och teamleader, [email protected]

Fakta om kontantanvändning i Spanien
I Spanien är kontanter ett utbrett betalmedel och det finns fortfarande många handlare som inte tar kort. Enligt onlineplattformen statista.com användes kontanter vid nästan 40 procent av alla transaktioner i Spanien under 2021. För mer information, se: https://www.statista.com/statistics/1095523/cash-use-in-spain/

Bankomat AB erbjuder människor möjlighet att ta ut och sätta in kontanter via våra välkända blå kontantautomater, som finns på nästan 600 orter i Sverige. I ungefär 300 av automaterna finns resevaluta. Bankomat står för trygghet, effektivitet och nytänkande.